Aneforum Forum Indeks Aneforum
Debat & Support
 
 FAQFAQ   SøgSøg   Tilmeldte brugereTilmeldte brugere   GrupperGrupper   TilmeldTilmeld 
 ProfilProfil   Login for at vise private beskederLogin for at vise private beskeder   LoginLogin 

Fotografering af aner

 
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Aneforum Forum Indeks -> Tips
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Administrator
Site Admin


Indmeldt: 20. apr 2006
Indlæg: 46
Geografisk sted: Aalborg

IndlægSkrevet: Tirs maj 02, 2006 1:22 pm    Emne: Fotografering af aner Besvar, med citat

De fleste har et kamera; enten et analogt (hvor man bruger film) eller et digitalt.

Indenfor hver af disse to genrer er der en række underkategorier; nogen har et spejlrefleks, andre et lommekamera hvor man ikke kan indstille så meget andet end at bestemme om man vil tage billedet eller ej.

Derfor er de optimale fremgangsmåder også meget forskellige, alt efter hvad man ejer.

I denne guide vil komme en række forskellige fagudtryk, som nogen kender og nogen måske ikke kender.

Lukkertid/eksponeringstid: Tiden hvor lys får lov til at strømme ind til kameraets film eller sensor. Angives oftest i sekunder, eks. 1/30 sekund.

Blændeåbning/focal: Åbningen i objektivet, set relativt sammen med filmen/sensoren bagved. Angives med f/, eks. f/2.8 (som er en STOR blændeåbning) eller f/8.0 (som er en LILLE blændeåbning).


----------------------------------------------


*** GENERELLE RÅD ***


- Sørg altid for at have så MEGET lys som muligt så du kan undgå at blitze! Blitz er dårligt og giver en udtværet grim belysning; brug det kun når det er sidste udvej!

- Hold kameraet ordenligt. Kameraet skal balancere på venstre håndflade, din venstre hånds tommel- og pegefinger skal gå rundt omkring kameraets objektiv. Højre hånd griber fat i kameraets højre side, og højre pegefinger kan betjene zoom og udløser.



----------------------------------------------


*** ANALOGT ***


Analoge kameraer benytter film. Disse film kan fås i forskellig ISO, og ISO betegner antallet af korn på filmen, og dermed filmens lysstyrke.

Alle med analogt kamera bør tænke sig meget grundigt om hvilken film de køber.


Høj ISO (ISO 400 og opefter):
- Høj lysstærkhed (kan skyde uden blitz i eks. sportshaller eller i ringe belysning)
- Dårlig detaljegrad (grovkornet)
- Muliggør brug af hurtig lukkertid (dvs. chance for mindre sløring).

Mellem ISO (ISO 100-200):
- Standard lysstærkhed (vil kræve blitz indendørs, og generelt udmærket belysning)
- God detaljegrad

Lav ISO (ISO 75 og nedefter):
- Dårlig lysstærkhed (vil altid kræve blitz i svagere belysninger)
- Højeste detaljegrad


Eksempelvis studiebilleder (som I ser i magasiner og blade) tages altid ved relativt lav ISO. Også ved nattebilleder hvor man bruger et stativ til langtidseksponeringer, anbefales at køre lav ISO (for at undgå støj).

Sportsbilleder (hvor bevægelser er hurtige) tages med en højere ISO, idet man kan bruge hurtigere lukkertider.

Jeg vil anbefale enten ISO 100 eller 200 til det mest almindelige brug i fotografering af aner; så er man ikke for låst, og man får fine billeder.




Ved billige kameraer forstås det vi kalder kompakt, eller ultrakompakt. Disse kameraer kan stort set aldrig indstilles manuelt; dvs. lukkertid og blændeåbning er ikke noget du er herre over.

Måske har du optisk zoom - det har ikke alle billige kameraer.

De fleste har dog makro, hvilket er et must.


- Uden optisk zoom:
Hvis du ikke har optisk zoom, så slå makro til på dit kamera (ofte symboliseret med en lille blomst), og gå tæt på så du højest er 50cm væk fra dit motiv.

- Med optisk zoom:
Hvis du HAR optisk zoom, så slå makro til på dit kamera, gå ca. en til halvanden meter væk fra dit motiv, zoom ind - og fokusér. Hvis du har problemer med at fokusere, så prøv at zoome lidt ud, indtil der fokuseres rent. På denne måde undgår du vidvinkel forvrængning.


Der kan siges en del mere, men de der har analoge spejlreflekskameraer, ved oftest også godt hvordan de optimalt indstiller ting såsom hvidbalance.

Til folk der skyder fuldmanuelt; Husk at lukkertiden skal være mindst 1/15 sekund for håndholdt, medmindre du har en ekstravagant stille hånd! Oftest er 1/25 sekund det langsommeste man kan skyde med håndholdt, alt efter hvordan man kan stille sig!

Husk også at sweet spot for optimal fokuseringsevne, ligger omkring f/3.8 - f/4.8 hos de fleste objektiver!


----------------------------------------------


*** DIGITALT ***


Digitale kameraer har en række muligheder som analoge ikke har.

Der hvor man p.t. får mest for pengene, er i Canon PowerShot A-serien (A510/520/610/620/700 m.fl.). Kvaliteten er enormt høj, du får fuldmanuel kontrol, og fra A610 og frem er de også relativt hurtige til at fokusere.


Lommestørrelse-kameraer (såsom Canon IXUS-serien, Sony DSC T-serien m.fl.) kan næsten aldrig skyde i manuelt mode.


Generelt:
- Vælg altid højeste antal MPixels tilgængeligt på dit kamera, så billedet bliver så stort som muligt. Du kan altid nedskalere, men det er umuligt at skalere nævneværdigt op så det også bliver pænt samtidigt. Og måske kommer du ikke til at kunne tage billedet om.
- Vælg altid højeste kvalitet for JPEG-kompressionen; gerne ukomprimeret TIFF/RAW hvis dit kamera giver dit muligheden. JPEG skaber, selv ved højeste kvalitet, en række destruktive artifacts og afmattelser. Og ja, selv 100% kvalitet JPEG skaber en blid afmattelse. Igen; gør det fordi du måske ikke får muligheden for at kunne tage billedet om.
- Kompakt- og semikompakt kameraer kan højest køre ISO 200 uden at støje for meget. Brug derfor ISO 100 eller lavere!! Eneste undtagelse er FujiFilm FinePix F10z og F11z, der kan skalere op til ISO 400 uden at støje særligt meget. Samtlige dSLR kan fint levere ISO 400 uden støj, nogen endda ISO 800. Men altid så lav en ISO som muligt; så må du finde andre måder at stabilisere din hånd på.



- Uden optisk zoom:
Hvis du ikke har optisk zoom, så slå makro til på dit kamera (ofte symboliseret med en lille blomst), og gå tæt på så du højest er 50cm væk fra dit motiv.



- Med optisk zoom:
Hvis du HAR optisk zoom, så slå makro til på dit kamera, gå ca. en til halvanden meter væk fra dit motiv, zoom ind - og fokusér. Hvis du har problemer med at fokusere, så prøv at zoome lidt ud, indtil der fokuseres rent. På denne måde undgår du vidvinkel forvrængning.

Hvis du kan indstille blændeåbning, så vælg omkring f/3.5 - f/4.8. Ikke bare fordi sweet spot for optimalt fokus er i dette spektrum for de fleste, men også for at undgå bokeh-effekt (dybdesløring).

Hvis du kan indstille hvidbalance manuelt, så tag et hvidt A4-ark med dig og lad kameraet hvidbalancere i den gældende belysning - se hvordan i din manual.



*** GENERELT OMKRING BLITZ ***

I foregående afsnit har vi talt om at blitz er fyfy. Det er det også, for alle andre end de der ejer spejlrefleks (SLR) eller digitalt spejlrefleks (dSLR).

Også folk med semikompaktkameraer såsom Sony DSC V1/V3, Nikon CoolPix 8700/8800, Canon G-serie og PRO1 m.fl. kan læse med her.

1) Montér en blitz på dit kamera; den indbyggede skal du IKKE bruge. Fordelen ved at montere en blitz i dit kameras flash shoe (dansk: blitzsko), er at du kan vende blitzen til at skyde opad!
2) Sæt blitzen til at skyde opad, og montér en såkaldt omni bouncer til at sprede lyset ud foran kameraet.

Nu får du et mere blidt lys, som er særdeles brugbart til fotografering generelt set.


----------------------------------------------


*** EFTERBEHANDLING ***

Hvis du har digitalkamera, så er overførsel til computeren ingen problem. Har du analogt kamera, anbefales en DIAS-scanner med en af teknologiern; FARE eller digital ICE.

Disse teknologier fjerner ridser og andet snavs fra dine DIAS.

Scan med højeste DPI som scanneren trækker naturligt (glem alt om det interpolerede pjat som visse scannere prøver at markedsføre sig på).

Når du har billedet overført til din computer, skal det måske efterbehandles.


Kig på programmer såsom Google Picasa og GIMP, som er gratis.

Folk der gerne vil betale for at få lidt ekstra bør kigge på studielicensen af Adobe Photoshop CS2 - tænk på at I nok har nogen børn der går i skole, eller hvis I selv går på aftenskole er det såmænd også nok.


Jeg vil og kan ikke give tutorial til efterbehandling i alle programmer - og metoden i det enkelte program afhænger også af hvordan billedet man har, ser ud.



Men generelt set:

1) Sørg for at gøre billedet en smule skarpere. Ikke så meget så der fremkommer lysende halos omkring kanter; men stadigvæk kan næsten alle billeder gøres en smule skarpere.

2) Justér farverne; du ønsker en naturligvis og velbalanceret farvning af dit billede. Oftest vil du nok opleve at have lidt stik af gult/orange. Dette kan nemt fjernes ved at skæve lidt over imod blå/grøn.

3) Justér kontrast/kurver/levels; dette kan gøres nemt (og overfladisk) med "brightness/contrast" som findes i de fleste programmer, eller mere avanceret i det der hedder "curves" eller "levels" som findes i visse programmer.

4) Beskæring; Nu skal billedet beskæres. Den finger der holdt bogen åben kan enten klones væk i eks. Photoshop, eller du kan bare beskære billedet så fingeren ganske enkelt ikke er med (men så er det den holder nede jo også væk). En pæn beskæring er svær at mestre, men hvis billedet skal tjene et formål der er mere praktisk end kunstnerisk, så er det ikke så vigtigt at opfylde regler for det gyldne snit osv...


----------------------------------------------


*** KØB AF NYT KAMERA ***

Analogt eller digitalt? Og i så fald hvilket?

Tja - faktum er at du for omkring 700 kroner, får lige så meget kamera i digitalverdenen, som du gør for 25 kroner for et engangskamera i analogverdenen.

Til de ca. 1.300 kroner som et Canon PowerShot A-serie kamera koster, kan du får et spejlrefleks i den analoge verden.

Og sådan kan man blive ved.

Udgifterne til fremkaldelse af måske tæskedårlige billeder af en finger, hvid væk, sløret et-eller-andet osv. er til gengæld langt højere hos analog, idet man ikke sådan lige kan se billederne igennem inden man får dem fremkaldt.


Jeg vil anbefale digitalt - til enhver tid - og jeg vil anbefale at man ofrer minimum 1.300 kroner på det.

Hvis man vil have et lommestørrelse, så vil jeg anbefale at man ofrer op omkring 2.000 for at få noget ordenligt, idet den lille størrelse sker på bekostning af kvaliteten.


Et digitalt spejlrefleks kan fås til under 4.000 kroner nu om dage, hvilket er billigt i forhold til tidligere. Du får ekstremt flot billedkvalitet, men spejlrefleks kan til gengæld ikke optage video.


For spørgsmål omkring køb af nyt kamera; se i dette forum:

http://www.fotostart.dk/forum/


Der er mange der har stillet spørgsmålet "hvilket kamera skal jeg købe" og der er mange svar at hente. Smile
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email Besøg brugerens webside
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Aneforum Forum Indeks -> Tips Alle tidspunkter er GMT + 2 timer
Side 1 af 1

 
Gå til:  
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum


Powered by phpBB
FORUM
REGELSÆT